onsdag 10 december 2008

Där vägen tar slut


Mitt ute i ingenstans...nä, nu ljög jag. Mitt ute i skogen där vägen tar slut ligger en by.

Här är det få som vill bo trots det natursköna läget vid den porlande bäcken.

De nyare husen ser man är övergivna på dess neddragna persienner.

På de äldre ser man rakt in i tomheten.

 - Hallå, är det någon hemma? Ni får oväntat besök.

Alla husen längs den här gatan är övergivna.

Den svenska landsbygden avfolkas.

Människor flyttar till platser där..


..det finns shopping, nöjen, grannar och framförallt - jobb.
Kvar blir husen..

..och annat som som man ej tycker duger i stan.

När mannen som pedantiskt klipper gräsmattorna kring..


..dessa hus tröttnar kommer naturen snabbt ta igen förlorad mark.

Då blir den här byn riktigt häftig.

På andra sidan bäcken längst upp mot skogen ligger kyrkan. Spooky.

Stort och tomt. Inga konstigheter.

- Om du inte lagar entrétaket snart vill jag skiljas!
- Varför ska jag det? Vi använder bara köksingången och vi får aldrig främmande!

Det kanske blir en julgran om några år.


Jag stannar vid Ica. Det är stängt. Eller är det bara lunchstängt?

Hej då by i skogen.


28 kommentarer:

  1. Va fina bilder. Hade velat vara med=(

    SvaraRadera
  2. Hej Ferdik. Jag är, liksom du, mycket fascinerad av öde platser och slukar varje reportage av Jan Jörnmark. Vart är detta ifrån?

    SvaraRadera
  3. Hej Rickard, släng över din mail så ska du få all info du önskar. ;)

    SvaraRadera
  4. Hej hallå där ...som UE utforskare dreglar man när man ser bilderna:-)
    Var kan man finna denna sköna plats?

    SvaraRadera
  5. Måste också veta. Stenhårt ställe. Maila: joakim.roos@gmail.com

    SvaraRadera
  6. Det där stället såg trevligt ut, perfekt för en söndagsfotoutflykt. Skulle man kunna tigga åt sig lite info? konsultleffe(at)gmail.com

    SvaraRadera
  7. Hej Fredrik-.

    Tack för alla sköna fina bilder :) från Björnhammar.

    Vill gärna veta vart platsen ligger så jag och kompisen kan ta en liten tur i sommar :)

    Tack på förhand.

    Mia

    peaktjejsnabelhotmail.xxx

    SvaraRadera
  8. Samma med den här! Vart ligger det?
    annajs_@hotmail.com

    SvaraRadera
  9. Tjena, kan jag också få ett mail? Tack
    ins0mn1aa@yahoo.se

    SvaraRadera
  10. Björnhammar, vad vet du och vad kan du om denna by? har bott där i tjugofem år, har en film som heter: sovstaden i skogen.
    Besitter ett par hundra bilder från 1925-35. Även vissa hus som du redan fotograferat, fast dessa på -30 talet
    Mvh Rune k

    SvaraRadera
  11. Hej Rune! Jag vet inte mycket alls förutom lite historia jag läst på internet.

    Jag tycker det är ett fascinerande ställe just för att landsvägen inte passerar byn utan slutar i den. Och framförallt - att den är så folktom.

    Jag är nyfiken vad som kommer ske med byn (och andra liknande byar) i framtiden.

    Jag har hört talas om din film men ej sett den.

    Kul att du hörde av dig!

    SvaraRadera
  12. Jag älskar alla dina bilder från dessa vackra övergivna hus och byggnader! Jag är också från Västerås och undrar om du kan tipsa om några ställen runt Västmanland och Dalarna? Är nybörjare inom UE, men älskar det.
    Förstår om du inte vill outa platserna - man vill ju inte att vem som helst ska ta sig dit och klottra ned skiten osv.
    Vore iaf jävligt kul om du kunde maila mig på ninyoushi@hotmail.com och berätta lite. :)

    Keep it up mannen!

    SvaraRadera
  13. Katastrof, din mail funkar inte.

    SvaraRadera
  14. Katastrofalt! Jag glömde en bokstav! ningyoushi@hotmai.com ska det självklart vara!
    Ursäkta!

    SvaraRadera
  15. Hej!
    Skulle vara väldigt snällt om du ville dela med dig om vart man kan hitta denna by.
    waizguy@hotmail.com

    SvaraRadera
  16. Vi har varit där idag, 2012. Villorna är nedklottrade, fönster slagna o planerna finns att riva dom enligt grannarna. Kraftstationen hade brunnit så ruinen efter den e ny... spoooooky place,

    SvaraRadera
  17. Hejsan

    Häftiga bilder, var hittar man denna by? Helt besatt av dessa fantastiska platser :)

    Mwts.danielwestlund(at)gmail.c

    SvaraRadera
  18. Jag vill gärna veta vart stället ligger.
    zt3f4n@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. du är inte ensamm om detta var tusan hittar man filmen tro.och info om bruket.

      Radera
    2. Oj! Vilken tuffing... skaffa ett liv. Tönt!

      Radera
  19. VAR HITTAR MAN FILMEN FRÅN 2003

    SvaraRadera
  20. Var där för första gången i dag skulle inte dessa villor bli perfekta sommarstugor i detta natur sköna område.hmmm och bruket som lever var hittar man info om denna fabrik och hur stor är den i dag

    SvaraRadera
  21. Hejsan var kan man hitta filmen om björnhammar och sovstaden i skogen har letat överallt på nättet men filmen är från 2003 den måste finnas.Vill ha tag i den har fastnat för denna lilla by.och bruket som fortfarande lever.ser att ägarna är närmare 65 och att det är generationsskifte.letar efter info om bruket men oerhört knappt info om byn eller bruket ser att det finns anor från tidigt 1900 tal vill veta mera.om hela området

    SvaraRadera
  22. Har varit där idag. April 2014. Filmade nästan allting och skulle kunna dela med mig av det ifall det är intressant. Skicka ett mail till: tobiasch@live.se.
    Tyvärr är det rätt så raserat, och en del klotter. Men ack så häftigt att titta på. Försökte prata med äldre herre som var ute med sin hund. Fick bara som svar: dem ska rivas. Ville inte riktigt prats om det.

    SvaraRadera
  23. rullade precis ut från denna underbara ödelagda by... var verkligen spännande att se! kul var det också att kunna säga "det där huset fanns på kort från hemsidan vi tittade på" -dina bilder. lyckades dock inte hitta kyrkan, men blir att åka dit igen när man har en förare som inte blir skrajj ;) fina bilder! mvh Johanna

    SvaraRadera
  24. http://kickpictures.wordpress.com

    Här finns lite färskare bilder.

    SvaraRadera