söndag 14 oktober 2007

Den övergivna dagen


I lördags utforskade jag och några vänner övergivna platser. Det var en annorlunda och mycket rolig dag.


Ett stort hus tornar upp sig.


Johan blir rädd och vill vända om.


Han kan vara lugn. Det finns hälsomottagning på området.


Hissen är ur funktion..


..trappan är igenväxt..


..och infarten ligger öde. Var har vi hamnat?


Jo, på Kodak Hill. Här framkallade och kopierade Kodak fotofilm till slutet av 90-talet.


Vi klättrar in.


Byggnaden består idag mest av stora tomma hallar..


..och öde kontorslandskap.


Utsikt från taket.


Här skymtar man den stora takmålningen.


På väg ner kommer jag på något.


Jag har glömt att vattna blomman!


Spår av paintball.


Den siste anställde tröståt så mycket, så man fick riva väggen för att få ut honom.

Detalj av målning i gigantiska "rejvhallen".


Vi reser tillbaka till 90-talet.


Chefen Maya demonstrerar digitalkameran. Personalen skrattar..


..sedan gör dom narr av den. Idag skrattar dom inte längre.


Här får man ej stanna för länge. Vi beger oss istället till Gustavsberg..


..där vår mentor Jan Jörnmark har vernissage på utställningen Övergivna Platser. Jan är docent i ekonomisk historia och även kunnig inom mitt favoritämne arkitektur. Jag fick min övergivna bok signerad och en intressant pratstund.

Jan kände igen Malle från vår film om övergivna lyxvillan.


Västerås Ångkraftverk



Nästa stopp blev den halvfärdiga tunnelbanestationen Kymlinge som aldrig togs i bruk. Det var dock för mörkt för att ta bilder.

Man får akta sig för tågen som swishar förbi.


Stationen syns utmärkt från satellit.

2 kommentarer:

  1. Vill dit! (:
    Hör gärna av dig med vägbeskrivning.
    Mailform finns på min hemsida Metallslave.com

    //Robert

    SvaraRadera
  2. Jädrans vad fräscht Kodak Hill var på den tiden. Var där förra året och allting var ju totaltrashat... Inte en pinal kvar.

    SvaraRadera